Tuesday 30 September 2014

Tips Power Excel (Asas) Part 2

Tips Power Excel (Asas) Part 2

Yoo... bertemu lagi kita di Part 2, aiceh... Kali ini aku nak bawak korang melayari fungsi menu yang lain, dalam Part 1, korang dah sedia maklum dah kan "The Function of Format Painter", dan aku yakin dan begitu percaya + teruja dengan progress korang, memang Power Rangers lorh korang.. hihi... Jom teruskan..

2)  Fill Color Menu


Benda kek sebelah ni aku yakin korang dah selalu guna, fungsi utama adalah untuk mewarnakan sesuatu cell atau range yang kita nak mengikut warna kesukaan kita...  Contoh : 




 Yang ni kalau korang nak warnakan satu cell, jadi click je kat cell yang korang nak warnakan tu, pehtu click kat Color Menu, then pilih warna korang suka, siap..!


Ni range, caranya sama jer, mula-mula highlight kan range yang korang nak warnakan then p kat Fill Color, then pilih lah Color korang.. Mak ai sonang sangat kan.. hehe.. 

3)  Alignment

Alignment Menu ni perlu untuk kita betul kan format, lagi-lagi yang berkaitan dengan dunia korporat aiceh.. jadi kat bawah ni adalah satu contoh yang bila aku rasa kita tengok sekali korang mesti boleh paham, hmm sambil tu aku nak p minum teh panas jap, sejuk-sejuk ni sedap layan teh panas wo... (aku bukan kat tempat salji, korang jgn salah paham lak, aku kat tempat di mana hujan tengah turun dan aircond sejuk yang giler2x.. haha...




Contoh fungsi Aligenent Menu


Ummm ok, aku tak rase korang teruja lagi dengan Part 1 dan Part 2 ni, jadi masa aku pun dah semakin suntuk, dan sesungguhnya masa itu amat mencemburui aku.. kih3x...

Ohya, sebelum aku lupa, untuk Part 3 aku ingat nak ajar pasal short cut key board!!!!!!  Hmmm teruja tak..?? hahaha...  Biar aku gtau dulu antara point2 nya supaya korang tak senang duduk.. =p

Korang tau tak nak tekan apa untuk edit sesuatu cell? Maksud aku selain dari double click korang punya mouse tu, haaa... ada cara lain dengan hanya menekan keyboard korang... 

Korang nak tau the easy way to go to other sheet dengan hanya pakai keyboard?  The easy way to delete Column? To delete Row? Stay tune ok...  Aku story kat lain masa... peace... ^^


No comments:

Post a Comment