Tuesday 4 November 2014

Senarai Formula Yang biasa

Agak lama aku tak conteng2 blogku ini... Huaaa.....   T_T

Masa dan keadaan yang tidak membolehkan aku menggunakan internet banyak mengekang, (ceh alasan naaa), tapi memang betul... 

Baiklah aku nak letak, nak post pasal Formula Excel, ni pun just sebagai aku punyer reference gak, ok, aku kene cepat, sebab nak pukul 2, kang masuk keje dah... hahaha...

1)  Vlookup 

2) Index + Match

3) If 

4) len

5) countif

6) Sum

Alamak xsempat, nak out t sambung...

Wahhh lame giler baru nak sambung... dari 4/11/2014, bukan hari, bukan bulan, tp 3 tahun.. fuhhh.. berabuk giler... huhu...

Jom sambung:

7) DATEDIF(E13,H12,"m") - nak dapatkan duration bulan

8) DAY(EOMONTH(E13,0)) - nak dapatkan end of month berapa hari

9) EOMONTH(E14,0) - dapatkan last day of month

10) EDATE(E13,1)-DAY(EDATE(E13,1))+1      - nak dapatkan 1st date of next month

No comments:

Post a Comment