Wednesday 8 October 2014

Tips Power Excel (Asas) Part 3


Jumpa lagi kita yea, harini aku nak sambung sharing ilmu sikit berkenaan Excel ni, jadi harini nak brief pasal Alignment Menu seperti kat bawah ni :



Ok pada bahagian part 2 dulu, aku dah pun ceritakan berkenaan bahagian no 1 tu kan...

Oleh itu, harini nak story no 2 dan no 3 punya fungsi...  Menu ni aku yakin dah ramai yang tahu, tapi untuk melengkapkan jugak silibus, aku terpaksa bagitau jugak... hahaha...

Kenali Fungsi Menu dalam Alignment:

Ok, no 2 belah atas yang ada tulis “ab” berserta anak panah kat atas tu namanya Orientation, biasanya ia digunakan dalam jadual yang ruangnya kecil, jadi kita boleh adjust sesuatu perkataan tersebut dengan menu ini, kita boleh buat dia menegak, mengereng ke tepi, mengereng ke bawah dan sebagainya... Aku rase baik korang try buat dulu, nanti korang paham lah...

Bawah Orientation tu plak, kita panggil “Indent”, samada indent ke kiri, atau indent ke kanan...  Fungsi ea macam nak wat perenggan, kan kita kene mulakan perenggan kita jarak skit kan, kalau dulu-dulu waktu darjah-darjah, cikgu pesan jarakkan dua jari tangan, lepas tu masing-masing sibuk ukur jari memasing.. adui... hihihi...

Umm rasenya korang dah mula mahir No 1 dan 2 ni, jadi kite tgk yang ke 3, yang atas tu namanya “wrap text” fungsi nya kita nak supaya semua perkataan, semua huruf yang kita tulis kat sesuatu cell itu boleh nampak, fungsi ni dia akan otomatik adjust kebesaran Column dan Row supaya boleh view semua tulisan kita.  Contoh ea cam ni :





Yang seterusnya “Merge & Center”, ok, gunanya untuk kita gabungkan Column ataupun Row, atau kedua dua nya sekali, caranya seperti biasa yea, highlight kan Range yang nak kita gabungkan jadi satu tu, lepas highlight kite click kat Menu Merge & Center itu... Taraaaa... ia pun jadi satu... hehe


Ok, cukup dulu, nanti kita belajar lain lak yo... ^^

No comments:

Post a Comment