Monday 29 September 2014

Short Cut Keyboard Excel

Hai bertemu kembali dalam rancangan “Tanyalah Faisz..!!” hahaha... (berangan sat naaa...) =p
Baiklah, seperti yang dijanjikan semalam harini, aku nak brief pasal shortcut keyboard, lepastu kita sambung perjelaskan kegunaan Menu kat atas excel. ..

Sebelum itu macam beselah sebelum aku explain, aku suka nak berleter dahulu, kalau kene ngan mood berleter aku memang kengkawan aku xsenang duduk, bukan setakat kengkawan aku jer xsenang duduk, cicak yang sedang asyik bercouple kat bumbung rumah pun boleh bunuh diri... hahaha... Kesian cicak tu kan, eh biaq p lahhhh... =p

Tapi sebenarnya aku bukanlah jenis yang sukaq beletiaq, amboi cakap kedah noo... belajar ngan orang rumah.. hehehe... Aku ni pendiam, pemalu & sopan orang nye... uwekkkk... aduhhh, ok cukup2x... tu mukaddimah pagi ni, bagi aku semangat skit nak menulis... So, korang suka ke tak suke ke korang dah terpaksa baca betul x? Hehehe...

Ok, first of all, apa best sangat shortcut key board ni? Nak main (aku suka guna istilah main dari buat keje) Excel je kut... hehe..
Jadi, kalau korang nak tau, apa istimewanye, aku senaraikan kat bawah ni, jadi mungkin korang akan terkedu lantas teruja untuk mempelajari nya... Layannnn :

Kelebihan kalau korang terer Short cut keyboard Excel :
1)  Keje korang akan lebih laju, pantas dan cepat (macam same je... kih3x)
2)  Korang akan lebih seronok dan addict, ini membuatkan kerja korang bertambah kuali nya, ops kualitinya, bos pun akan sayang...
3)  Tangan korang xlah lenguh sangat, kalau dulu asyik nak pegang mouse je kan, kali ini hah, semua boleh dikecapi dengan keyboard, senang beb...
4)  Awek2 atau pakwe2 yang tetibe duduk kat sebelah korang pasti teruja... kih3x..
5)  Jimat masa korang...
6)  Kurang kan stress, lagi2 kalau mouse jenis tekan sekali asyik lari2 (mouse rosak)..
7)  Aku bagi bonus bukan Excel je, malah korang leh apply kat windows korang tu...
8)  Korang akan jadi lebih Handsome dan cun melecun...eh3x.. cam dah jauh lari ni... hihihi... ok2x, cukuplah tu, karang sampai ke laut kalau aku nak listkan lebih2...

Ok jom kita start pembelajaran kita ya murid-murid.... (bile nak start ni dari tadi xstart2...grrrhhh) jgn marah... =p

Kalau korang nak cepat paham, sambil korang study tu, sambil korang bukak Excel kat Laptop atau PC korang k ^^

Key
Kegunaan
F2
Edit sesuatu cell, fungsi nya sama macam kita double click mouse, saja aku bagitau fungsi ni dulu sebab aku ingat lagi kisah silam aku, 3 tahun aku berkecimpung dalam Excel2 ni punya task, baru aku tau fuction ni... Sedih kan.. hahaha...
Ctrl + Page Down
Nak p kat Sheet sebelah kanan... (Alaaa yang kat sebelah kiri, bawah sekali tu kan ada dia mention Sheet1, Sheet2, Sheet3 tu kan) haa, yang tulah... ok, cuba korang buat...
Ctrl + Page Up
Ni sama macam kat atas cuma kalau yang Page Down belah kanan, yang Page Up ni belah kiri
Ctrl + Space
Nak select full Column
Shift + Space
Nak select full Row (buat sekarang kang tak paham... )
Ctrl + -
Korang tekan Ctrl dan simbol minus tu “-“  urmmm xpaham ke? Aduiii.. ia boleh ditemui kat keyboard korang tu sebelah nombor kosong, atas huruf P sebelah kanan... hihi...

Fungsi nya adalah untuk delete, ce korang try, pastu korang tau punye... ok.. =)
Ctrl + Home
Sebelum aku bagitau fungsi Key ni, aku nak tanya korang tau x dalam sheet Excel ni ada Home mereka sendiri... haaaa... Jgn x tau... Ok straight to the point Home ni adalah pada Cell A1, contoh lah kalau korang dah main Excel ni sampai kat Cell Z90, takkan nak scroll mouse korang tu sampai atas balik kan, jadi just tekan Key ni, dia akan membawa anda terus sampai rumah... hehee... Menarik kan...
Ctrl + End
Kalau ada Home ada juga Ending nyer, maksud aku, Key ni akan membawa korang kat tempat paling hujung di mana korang berakhir... ok? Paham? Bagusssss....
Shift + ARROW KEY
Yang ni ko tekan Shift bersama dengan Arrow Key; xkisah lah ke atas ke, arrow ke bawah ke, ke kananlah ooo hoi.., ke kirilah oooo hoi... eh ternyanyi plak.. hahah... Fungsi ni nak highlight kan sesuatu range yang korang nak.. mudah je kan... aku rasa most of you already know about this =p
Ctrl + ARROW KEY
Hah, kalau atas ni korang tekan shift plus arrow key, tapi kalau tekan Ctrl lak apa akan jadi????
Ce korang test, hah? Ce korang bagitau aku apa jadi?
Haaaa... pandai lah murid2 sekalian, hehe... Fungsi key ni adalah untuk korang p kat tempat paling last korang edit, kalau korang tekan arrow kanan, dia akan p kat tempat paling kanan, kalau atas paling atas lah dia p, kalau bawah? Aduh, malas lah aku jawab, korang jawablah.. haha...
Memanglah dia akan p kat tempat paling last kan, tp misal kata ada blank kat certain2 cell, dia akan berhenti kat situ, pandai kan... jadi mudah lah korang nak tau ada cell masih korang xisi, atau memang xnak isi...
COMBO KEY

Ctrl + Shift + ARROW KEY
Haaa... amek ko, yang ni aku namakan COMBO KEY... mih3x...
Maknanye korang gabungkan semua tu, hah, itulah fungsinya...
Aku rasa korang paham dah, sebab aku nampak ada dah yang try buat kat pc masing2... hhihihi... sape blom try, try cepattttt...
Alt
Eh, satu Key je ke? Yup, satu key je... Yang ni ce korang tekan, haaa... dia akan muncul huruf identification kat Menu Excel (Word pun buleh sebenarnye) korang... Lantas apakah yang perlu daku lakukan??? Ekelleh... korang tekan lah Huruf yang korang berkenan, kalau nak p kat View Menu, korang tekan lah huruf W tu lepas tu dia akan masuk menu View, then tekanlah ikut citarasa korang nak buat apa kat menu tersebut...

Ok, aku rasa cukup lah takat ni, kalau korang nak lagi, korang cakap ea... hihi... lau aku ada kesempatan aku akan updated lagi shortcut2 key yang aku tau.. 

Renung-renungkan, selamat beramal... =p








No comments:

Post a Comment